Egyre több cég exportál, importál a tengerentúlról multimodális szállítási módok segítségével. A folyamatosan növekvő hazai hajóstársaságok és szállítmányozók száma is ezt a tendenciát igazolja. Tengerentúli külkereskedelmünk aránya eléri a 13-15%-ot, amely 2006-ban 4260 milliárd forintnyi forgalmat tett ki. Ezen belül az export aránya 30%.
A tengeri szállítmányozás egy sokszereplős, igen bonyolult folyamat, amelyben a résztvevők összehangolt és pontos munkájára van szükség.
Már a megfelelő egységrakományt képző konténer kiválasztása is szakértelmet igényel, nem beszélve a tengerjáró hajók bonyolult és fantasztikus gépezetéről, amely akár 9000 TEU-t is képes egy úton fuvarozni.
[twenty-foot equivalent unit]
[hosszúságú fém konténer]
Az egész szállítási folyamat dokumentálása, a fuvarozó és fuvaroztató közötti szerződés, a hajóraklevél (bill of loading) és a tengerhajózás nemzetközi jogi szabályozásának alapos és naprakész ismerete sok kellemetlenségtől megkímélheti a leendő exportőr vagy importőr céget.
A kombinált fuvarozás esetén meg kell említenünk a vasúti operátor cégeket és az általuk üzemeltetett irányvonatokat, amelyek lehetővé teszik, hogy a Hamburg – Budapest szakaszt akár 22 óra alatt megtegye egy konténer. Mindez azonban nem lenne lehetséges a hazai Logisztikai Szolgáltató Központok (LSZK-k) fejlesztése nélkül.
Malcom P. McLean, amerikai üzletember, akit a konténerizáció atyjának is neveznek, kamionsofőrként kezdte pályafutását.
McLean újítása abban rejlett, hogy a konténerek nem lettek kinyitva a feladó és címzett közötti útvonalon, és a standardizált méret biztosította a különböző szállítóeszközökhöz való kompatibilitást. Kezdetben még egész teherautókat rakott hajóra, hogy azok minél közelebb kerüljenek a végső kiszállítás helyéhez.
McLean racionalizálta az áruk szállítását azáltal, hogy minimálisra csökkentette a különböző szállítóeszközök esetén a ki-és berakodás idő- és pénzigényes folyamatát.
A közúti szállítóeszközök és konténerek méretének egységesítése és rohamos fejlődése lehetővé tette, hogy a konténerek előbb a kamionok, majd később már szállító alváz nélkül kerüljenek a hajókra.
Így helyet és ezáltal költséget takarítottak meg. A következő állomás pedig az volt, hogy az alvázakat is hátrahagyva, csak magát a konténert tették hajóra.
A hajótulajdonosok kezdetben szkeptikusan fogadták McLean ötletét, így ő saját maga vásárolt hajókat.
Megalakította a Sea-Land hajóstársaságot. 1989-ben McLean eladta cégét a Maersk hajóstársaságnak, de cégének neve tovább élt a Maersk Sealand elnevezésben.
Az első konténerszállító hajót Ideal X-nek hívták. A hajó 1956. április 26-án hagyta el Newark kikötőjét, 58 konténerrel a fedélzetén, az úticél pedig Houston volt.
Az első konténerszállító hajók között említik még a Maxton-t, amely egy átalakított tanker volt és már 60 konténert tudott a fedélzetén szállítani. Tíz évnek kellett eltelnie, mire az első konténerszállító hajó beúszott az európai kikötőkbe. A Fairland nevű hajó 1966. május 6-án dokkolt Bremerhaven kikötőjébe. Az első konténerek, amelyeket a Sealand használt 35 ASA lábasak (ASA-amerikai szabvány) voltak. Máshol azonban 27 lábas és még igen sok különböző típus volt használatban.
Az európai és japán hajótulajdonosok hamar felismerték a konténeres szállítás előnyeit és hajlandóak voltak befektetni ebbe az új üzletágba. Mivel az amerikai szabványokat csak igen komoly nehézségek árán tudták volna Európában és Japánban alkalmazni, egyezségre kellett jutni a szabványokat illetően. A megoldást az ISO szabványok jelentették, amelyek előírják a 10, 20, 30, 40 lábas hosszúságot, 8 láb szélességet és a 8 illetve 8,6 láb magasságot a konténerekre.
Ez a szélesség használatos a kombinált fuvarozásban is. A napjainkban használt konténerek nagy része ISO szabványnak megfelelő. A leggyakoribbak a 20 és 40 lábas, illetve a 40 lábas Highcube típusok. Néhány éve az ISO szabványokra igen nagy nyomás nehezedik, mert a tárolás és a szállítás a legfontosabb költségtényezővé vált, így a szállítmányozók még szélesebb és még hosszabb konténereket szeretnének használni.
Néhány hajótulajdonos engedett a nyomásnak és ma már léteznek úgynevezett Jumbo konténerek, amelyek 45 illetve 48 lábasak, a szélességük pedig 8,6 láb (2,60 méter) és a magasságuk 9,6 láb (2,90 méter). Sőt Amerika egyes államaiban már 53 és 57 láb hosszú konténerek is használatosak.
[45, illetve 48 lábasak lehetnek]
[egyes államaiban 53 és 57 lábas is lehet]
Kérjen ajánlatot konténer vásárlás, bérlés tárgyában pár perc alatt az alábbi űrlap kitöltésével!
info@container.hu
+36 1 200 8703
+36 20 365 4330
+36 30 609 8092
+36 20 262 5173
2030 Érd, Fiastyúk utca 7., az M6 autópálya, a 6-os és 7-es főutak csomópontjában.
Kérjük vegye figyelembe, hogy részletfizetési és lízing-konstrukciót elsősorban cégek számára tudunk biztosítani az Opten cégértékelés alapján.
Természetesen minden növekedésnek van egy határa. Ez a határ a konténeres forgalom majdani telitettsége esetén óvatos becslések szerint is körülbelül 8000 üzemben lévő hajót és kilenc, vagy tíz milliónyi szabvány konténernyi rakhelyet jelent. A konténeres szállítmányozás szempontjából az lenne az ideális, ha az egy régióba érkező és innen kiáramló konténerek száma és típusa egyensúlyban lenne. Sajnálatos módon ilyen egyensúly elérése elég valószínűtlen.
A hajóstársaságok szempontjából az lenne a legjövedelmezőbb, ha az áruk nagy része a normál 20 és 40 lábas, és a 40 lábas HC konténerekben kerülne feladásra, a szállítmányozók meg azt szeretnék, ha speciális konténerek fuvardíját is a normál áron számolnák a hajóstársaságok. A szállítmányozók ezért például a költséges tankkonténer extra szállítási költsége miatt a normál boksz konténerekbe úgynevezett flexitank tárolókat helyeznek, amelyekben folyékony árut, pl. bort szállítanak.
A konténerek jelölése és azonosítása a DEN EN ISO 6346-os szabvány alapján történik. Különbséget kell tenni a kötelező és a lehetséges jelölések között. Az ISO szerinti a kötelező jelöléseket minden konténeren fel kell tüntetni.
A 11. és egyben utolsó karakter az ellenőrző szám, amelyet az alábbiak alapján lehet meghatározni
[11 és többszörösei kimaradnak]
A CHUU 100100-hoz tartozó számsor
[1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, …]
Ezen számok összege 577 ezt osztom 11-el, az eredmény 52,45454545. Ennek egész részét szorzom 11-el, ami 572. A kiinduló szám 577 és a 572 közötti különbség adja ki az utolsó számot: 5. Tehát az utolsó, ellenőrző számjegy
A konténerszámokat a megrendelő kérésének megfelelően tüntetik fel, kívülről az ajtóra, a két oldalfalra, a végfalra és a tetőre festik fel, belülről szintén felfestik és valamelyik belső sarokoszlopba is beütik.
Látogasson meg minket Budapest határában található 20.000 négyzetméteres konténer bemutató telephelyünkön, ahol az általunk értékesített, bérbeadott és gyártott konténer típusok megtekinthetők!
info@container.hu
+36 20 262 5173
+36 30 609 8092
2030 Érd, Fiastyúk utca 7.
+36 1 200 8703
+36 20 365 4330
+36 20 262 5173
Konténer Hungária Kft.
Konténer Hungária Kft.